Grupa Eurocash, największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych pochwaliła się we wtorek rano rekordowymi zyskami.
Następnie spółka stała się gwiazdą wtorkowej sesji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Dziś dynamiczny wzrost kursu jej akcji jest kontynuowany.
Grupa Eurocash pozytywnie zaskoczyła zyskami
Eurocash, czyli organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Duży Ben, we wtorek przed rozpoczęciem sesji giełdowej opublikował swoje wyniki finansowe za czwarty kwartał 2022 roku.
Okazuje się, że w czwartym kwartale jednostka dominująca na czysto wypracowała 69,6 miliona złotych, podczas gdy analitycy oczekiwali niecałych 42 milionów PLN zysku netto. Zysk netto całej grupy wyniósł zaś 79 milionów złotych, podczas gdy w czwartym kwartale 2021 roku było to 35 milionów PLN.
Zysk operacyjny EBITDA wyniósł natomiast 308,1 miliona złotych wobec 270 milionów PLN rok wcześniej i prognozowanych przez rynek 280,2 miliona złotych. Skonsolidowana sprzedaż spółki w czwartym kwartale wzrosła z kolei o 19,4% rok do roku, do 8,22 miliarda złotych. To także lepszy wynik do oczekiwań ekspertów, którzy prognozowali, że wyniesie ona 8,02 miliarda PLN.
Na tak imponujący wynik czwartego kwartału 2022 złożyły się dwa główne elementy. Pierwszy to łączna zewnętrzna sprzedaż produktów w hurcie, która sięgnęła 5,9 miliarda złotych i była o 19,7% wyższa niż w analogicznym okresie 2021 roku.
Z kolei sprzedaż segmentu detalicznego wyniosła 2,04 miliarda PLN, co przełożyło się na wzrost rok do roku o 15,9%.
EBITDA w 2022 roku przekroczyła 1 mld zł
Ponadto, Grupa Eurocash pochwaliła się wypracowaniem najwyższego kwartalnego wyniku EBITDA w swojej historii. W całym 2022 roku EBITDA spółki przekroczyła zaś 1 miliard złotych, co oznacza wzrost o 41% w porównaniu z 2021 rokiem.
Eurocash oczekuje jeszcze lepszych wyników w tym roku
Prezes Grupy Eurocash Paweł Surówka zapowiedział, że rok 2023 będzie jeszcze lepszym rokiem pod względem wyników.
Prezes spółki przede wszystkim widzi potencjał do tego, żeby rentowność Grupy Eurocash zwiększała się w okresie realizacji strategii, głównie dzięki poprawie efektywności kosztowej. W tym celu rozpoczęty został projekt integracji hurtu. Ponadto, spółka pracuje nad dalszą digitalizacją.
Ponadto, zgodnie z ogłoszoną w sierpniu ubiegłego roku strategią na lata 2023-2025, Grupa Eurocash rozpoczęła integrację operacyjną formatów hurtowych, co docelowo – jak szacuje zarząd – przyniesie około 100 milionów złotych synergii kosztowych i sprzedażowych. Mowa tutaj o połączeniu obszarów Eurocash Dystrybucja i Cash&Carry.
Eurocash gwiazdą GPW
Jak nietrudno się domyślić, po prezentacji najnowszych wyników finansowych, akcje Grupy Eurocash błyskawicznie wystrzeliły. Ostatecznie, podczas wczorajszej sesji zyskały one aż 17,5%.
Co więcej, dziś papiery wartościowe Eurocashu nadal wyraźnie rosną. W tej chwili drożeją one już o 9,8%, dzięki czemu ich kurs jest najwyższy od sierpnia 2020 roku.
O Eurocash
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Początki przedsiębiorstwa sięgają roku 1993, kiedy to powstało na bazie przedsiębiorstwa Elektromis.
Dziś Eurocash współpracuje z ponad 90 tysiącami klientów, z których blisko 60 tysięcy stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których spółka wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji.
Grupa Eurocash to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Duży Ben. Ponadto, Eurocash jest także właścicielem Frisco – największego supermarketu internetowego w Polsce.
Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od lutego 2005 roku.