niedziela, 28 kwietnia, 2024

Handlujemy z Regulowanymi Brokerami

Budowa CPK zapewni w przyszłości wyższe kursy spółek powiązanych – sama umowa to już wzrosty

Polecane

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PoznajRynek.pl. Wiedzę z zakresu inwestowania oraz rynków finansowych zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta analizy technicznej oraz statystyki.

W sierpniu ubiegłego roku, spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) wyłoniła ośmiu wykonawców prac budowlanych na terenie przyszłego lotniska, z którymi podpisana została umowa ramowa. Szacowana wartość tego zamówienia to ponad 1,7 miliarda złotych. W gronie tych ośmiu firm znalazły się cztery spółki giełdowe.

W styczniu natomiast Centralny Port Komunikacyjny zawarł przedwstępną umowę kupna 38% akcji giełdowej firmy Torpol, specjalizującej się w budowie infrastruktury kolejowej. Jak zaznaczył wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, spółka chce wzbogacić się o “firmę zdolną do realizacji dużych wielobranżowych projektów”.

W efekcie, kurs akcji Torpolu we wtorek 24 stycznia zanotował spektakularny wzrost rzędu 5,8%. Czy wszystkie spółki giełdowe będą tak zyskiwać na zawarciu umów dotyczących budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego? Jakie jeszcze podmioty mają być wykonawcami prac budowlanych na terenie CPK? Przekonamy się poniżej:

- Advertisement -Letnia Szkoła Tradingu i Inwestowania

Te spółki giełdowe będą budować CPK Budimex

Budimex, Mostostal Warszawa, Polimex Infrastruktura i Trakcja oraz niegiełdowe NDI, Doraco, PORR i Strabag to firmy, z które spółka Centralny Port Komunikacyjny wyłoniła w przetargu na uczestnictwo w pracach związanych z budową lotniska i jego infrastruktury.

Dzięki zawarciu umowy ramowej z tymi podmiotami, zamówienia na poszczególne zadania będą zlecane w ramach uproszczonych postępowań wykonawczych. Szacowana wartość prac to ponad 1,7 miliarda złotych.

W ich skład wchodzi między innymi niwelacja i zagospodarowanie terenu, realizacja obiektów tymczasowych, rozbiórka, przyłącza do sieci infrastruktury technicznej i inne prace niewymagające sporządzenia projektu architektoniczno-budowlanego. Czas zaprezentować cztery wspomniane giełdowe spółki:

Budimex

Budimex to przedsiębiorstwo budowlane, założone w 1968 roku, z siedzibą w Warszawie. Obecnie firma koncentruje się na rynku polskim.

Budimex działa w sektorach infrastruktury: drogowej, kolejowej, lotniskowej; budownictwa kubaturowego, energetycznego, przemysłowego i ekologicznego i stopniowo zwiększa swoje zaangażowanie w sektorze facility management oraz gospodarki odpadami.

Budimex zatrudnia ponad 7 tysięcy osób i współpracuje rocznie z 10 tysiącami kontrahentów. Na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka zadebiutowała w 1995 roku. Obecnie jej kapitalizacja wynosi około 7 miliardów złotych, co czyni go jednym z największych komponentów tego sektora z koncentracją na rynek polski.

Trakcja

Trakcja jest jedną z największych spółek działających w sektorze w sektorze budownictwa infrastruktury kolejowej, tramwajowej i drogowej w Polsce. Jej siedziba mieści się w Warszawie.

Działalność spółki obejmuje projektowanie elementów infrastruktury drogowej, kolejowej oraz obiektów kubaturowych, budowę i modernizację obiektów inżynierskich, dróg, autostrad, lotnisk i portów oraz produkcję urządzeń, osprzętu i materiałów budowlanych.

Na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie Trakcja zadebiutowała w 2008 roku. W chwili pisania tego tekstu kapitalizacja spółki wynosi niecałe 600 milionów złotych.

Mostostal Warszawa

Mostostal Warszawa to polskie przedsiębiorstwo budowlane założone w 1945 roku, z siedzibą w Warszawie. Wykonuje prace z zakresu budownictwa ogólnego, przemysłowego, inżynierskiego, drogowego i ekologicznego. Firma działa głównie jako generalny wykonawca projektów budowlanych.

Spółka wchodzi w skład hiszpańskiej grupy Acciona. W 1993 roku Mostostal Warszawa zadebiutował na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Kapitalizacja spółki w chwili pisania tego tekstu nieznacznie przekracza 115 milionów złotych.

Polimex Infrastruktura

Polimex Infrastruktura Sp. z o. o to przedsiębiorstwo wchodzące w skład notowanej na giełdzie Grupy Kapitałowej Polimex-Mostostal. Powołane zostało w 2015 roku, a jego siedziba mieści się w Warszawie.

Spółka zajmuje się realizacją projektów w zakresie:

  • Projektowania i budowy infrastruktury drogowej i mostowej
  • Projektowania i budowy obiektów kubaturowych
  • Budowy infrastruktury hydrotechnicznej
  • Pełnienia kompleksowej usługi nadzoru nad realizacją robót
  • Zarządzania kontraktem (Konsultant, Inwestor Zastępczy)

Natomiast Grupa Kapitałowa Polimex-Mostostal jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od 1997 roku. To jedna z największych firm inżynieryjno-budowlanych z polskim kapitałem. Jej kapitalizacja w chwili pisania tego tekstu wynosi ponad 1,2 miliarda złotych.

CPK przejmuje Torpol

24 stycznia media obiegła informacja, że Centralny Port Komunikacyjny zawarł z Towarzystwem Finansowym Silesia przedwstępną umowę kupna 8 728 600 akcji stanowiących 38% udziałów w giełdowej firmie Torpol.

Jak przekazał Centralny Port Komunikacyjny, zaangażowanie kapitałowe w firmę wykonawczą ma ułatwić budowę szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do nowego lotniska. W sumie to około 2000 kilometrów nowych linii, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.

Podkreślono przy tym, że transakcja była prowadzona według standardów rynkowych. Została poddana analizie rentowności i otrzymała pozytywny wynik testu prywatnego inwestora.

24 stycznia, po ogłoszeniu przedwstępnej umowy, akcje Torpolu notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wystrzeliły. Ostatecznie zakończyły one wtedy sesję z zyskiem rzędu 5,8%, choć przez pierwsze dwie godziny po opublikowaniu tej informacji zwyżkowały nawet o ponad 10%.

Wykres akcji Torpol

O spółce

Torpol to polskie przedsiębiorstwo zajmujące się budową, modernizacją i remontami infrastruktury szynowe, założone w 1991 roku, z siedzibą w Poznaniu.

Firma specjalizuje się w kompleksowej realizacji obiektów komunikacyjnych: szlaków i stacji kolejowych, torowisk tramwajowych, dróg i ulic oraz obiektów inżynieryjnych wraz z pełną infrastrukturą towarzyszącą.

Firma świadczy także usługi z zakresu budowy, modernizacji i remontów sieci elektroenergetycznych napowietrznych i kablowych, sygnalizacji świetlnej sterowania ruchem drogowym, oświetlenia ulicznego oraz sieci telekomunikacyjnych, a także usług projektowych dotyczących inwestycji komunikacyjnych transportu szynowego i drogowego.

Początkowo Torpol zajmował się remontami przemysłowych bocznic kolejowych. Z czasem rozszerzył swoją działalność o świadczenie usług dla spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Następnie firma zaczęła prowadzić swoją działalność również na terenie Norwegii.

Od 2014 roku Torpol jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W tej chwili kapitalizacja spółki wynosi niecałe 500 milionów złotych.

Czy inne spółki giełdowe też podpiszą umowy z CPK?

Budowlane prace przygotowawcze będą realizowane wraz z pozyskiwaniem decyzji administracyjnych i nabywaniem przez Centralny Port Komunikacyjny gruntów pod lotnisko. Co istotne, firma prowadzi jeszcze przetargi na projektanta generalnego terminalu i dworca kolejowego, a także na inżyniera kontraktu dla linii kolejowych.

Jak zatem widzimy, zawarcie przez CPK umów z kolejnymi spółkami spółkami giełdowymi – i w konsekwencji skokowy wzrost kursu ich akcji – są jak najbardziej prawdopodobne.

Centralny Port Komunikacyjny – co to jest za projekt?

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, integrujący zarówno transport lotniczy (węzłowy port lotniczy), jak i kolejowy oraz drogowy. W ramach tego projektu, w odległości około 37 kilometrów na zachód od Warszawy, na obszarze około 30 kilometrów kwadratowych ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w ramach pierwszego etapu ma być w stanie obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie.

W skład Centralnego Portu Komunikacyjnego mają wejść także inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.

Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tysięcy nowych miejsc pracy. W rejonie CPK ma powstać także Airport City, w skład którego mają wejść między innymi obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. Umowa przejęcia

7 listopada 2017 roku “Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej” została przyjęta uchwałą Rady Ministrów, a 2 czerwca 2018 specjalną ustawę podpisał prezydent Andrzej Duda.

CPK wystartuje już w 2028 roku?

Centralny Port Komunikacyjny ma zostać uruchomiony w 2028 roku wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do końca 2034. Spółka Centralny Port Komunikacyjny jest w 100% własnością Skarbu Państwa.

To koniec tego artykułu, ale dopiero początek Twojej przygody z rynkami finansowymi. Przed Tobą długa droga, ale lepiej w pierwszej kolejności poćwiczyć. Rachunek demonstracyjny to najlepszy sposób, aby przetestować zdobytą wiedzę w praktyce. Otwórz bezpłatne konto demo z wirtualnymi pieniędzmi już dziś!

OTWIERAM KONTO DEMO

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Uzupełnij komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze wpisy

Koszty opieki dla niepełnosprawnego seniora w Polsce

W miarę starzenia się społeczeństwa oraz wzrostu liczby osób z niepełnosprawnościami, opieka nad seniorami staje się coraz bardziej palącym...

Podobne artykuły