Dochód brutto to wynagrodzenie całkowite — jego wysokość jest określona w umowie o pracę. Przed wypłaceniem pracownikowi podlega opodatkowaniu, ponadto pobierane są składki na ubezpieczenia społeczne.
W Polsce na dochód brutto składa się:
- Dochód netto
- Składki na ubezpieczenia społeczne — w Polsce jest to ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz chorobowe i zdrowotne
- Zaliczka na podatek dochodowy
Warto zauważyć, że dochód brutto nie określa wszystkich kosztów jakie ponosi pracodawca, żeby zatrudnić pracownika. Do kosztów pracodawcy, które nie wliczają się w płace brutto trzeba doliczyć:
- Składki na ubezpieczenia społeczne
- Składkę na Fundusz Pracy
- Składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń pracowniczych
Płacę brutto poszerzoną o te składki pracodawca może wliczyć w koszty prowadzenia działalności, dzięki czemu zapłaci mniejszy podatek dochodowy.