wtorek, 28 maja, 2024

Handlujemy z Regulowanymi Brokerami

Analiza SWOT w praktyce

Polecane

Poznaj Rynek
Poznaj Rynek
Poznajrynek.pl to portal finansowy z zakresu inwestycji. Znajdziesz tutaj wszystko co dotyczy szeroko rozumianych finansów – świeże wiadomości, opisy strategii, posty edukacyjne, analizy rynku Forex, akcji i towarów. Doskonale rozumiemy, że zebranie wszystkich istotnych informacji zabiera nam cenny czas i w efekcie podejmujemy gorsze decyzje. Dlatego z myślą o Tobie i tysiącach innych osób, PoznajRynek.pl daje możliwość łatwego śledzenia i zrozumienia tego, co się dzieje na rynkach.

Analiza jest akronimem angielskich słów Strengths, weakness, opportunities, and threats. Mierzy ona mocne i słabe strony oraz szanse, i zagrożenia. Może być ona wykorzystana do oceny sytuacji firmy oraz do opracowania planu jej rozwoju. Dużą zaletą wykorzystania tej strategii jest to, że ocenia ona zarówno czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne.

Pierwotnie była ona wykorzystywana do analizy firm, dziś jest często używana również przez rządy, organizacje non-profit oraz osoby fizyczne.

[cmsmasters_sidebar shortcode_id=”jnlvyohb25″ sidebar=”midzy-postami-250×300″ classes=”reklamamobile”]

- Advertisement -Letnia Szkoła Tradingu i Inwestowania

Dlaczego analiza SWOT działa?

Analiza SWOT ułatwia spojrzenie na organizację, przedsięwzięcie w realistyczny, oparty na faktach sposób. Dzięki temu możliwe jest podjęcie odpowiednich, dostosowanych do sytuacji działań. To z kolei przekłada się na efekty i rezultaty, jakie osiąga firma.

Bardzo istotnym elementem analizy SWOT jest to, że bierze pod uwagę ona zarówno czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Dzięki temu firma może działać na dwóch płaszczyznach — usprawniać wewnętrzne procesy oraz przygotowywać odpowiednie strategie, które pozwolą jej się rozwijać poza swoimi strukturami. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu.

Zaletą analizy SWOT jest również jej uniwersalność — można ją wykorzystywać zarówno do całego przedsiębiorstwa, a nawet branży, jak i do poszczególnych działów, czy też projektów, a nawet produktów.

Jednocześnie należy pamiętać, że analiza SWOT to tylko narzędzie i należy informacje z niej traktować jako wskazówki, pewnego rodzaju drogowskaz, a nie lek na całe zło.

Analizę SWOT można przedstawić również w formie graficznej, w postaci tabeli:

Wewnętrzne Mocne strony Słabe strony
Zewnętrzne Szanse Zagrożenia
Plusy Minusy

Taka forma prezentacji ułatwia zapoznanie się z przedmiotem analizy.

Jak wykonać analizę SWOT?

Analizę SWOT w firmach można przeprowadzić w formie burzy mózgów. Jest to doskonałe ćwiczenie, które można wykonać na firmowym spotkaniu. Kluczowe jest dobre opisanie poszczególnych składowych analizy SWOT:

  • Mocne strony — tutaj opisujemy to, co wyróżnia firmę na tle konkurencji, co jest jej „asem w rękawie”.
  • Słabe strony — tutaj skupiamy się na wewnętrznych problemach przedsiębiorstwa takich jak np. słaba wydajność pracowników, niska marża, albo słaba marka.
  • Szanse — skupiają się na czynnikach zewnętrznych, dzięki którym możliwy będzie rozwój firmy, poprawienie jej pozycji na rynku.
  • Zagrożenia — odnoszą się do zewnętrznych czynników, które mogą źle wpłynąć na pozycję firmy na rynku, na jej rozwój.

Przykład analizy SWOT

Przykładem analizy SWOT może być analiza wykonana w 2015 roku przez Valueline: źródło firmy Coca-Cola. Niektórym osobom może się wydawać, że jest to marka na tyle silna, że nic jej nie zagraża — jest znana na całym rynku, ma rozległą sieć dystrybucji i prężnie rozwija się na rynkach wschodzących. Jednak w analizie zauważono również słabości, jakimi są m.in. wahania kursów walut, oraz coraz większe zainteresowanie opinii publicznej zdrowymi napojami.

Przyjrzyjmy się teraz analizie SWOT firmy:

  • Mocne strony — opisano tu to, co wyróżnia Coca Colę na tle konkurencji, czyli przede wszystkim silna marka, oraz solidna sieć dystrybucji.
  • Słabe strony — zwrócono tu uwagę na gospodarkę wodną i fakt, że na świecie rośnie zapotrzebowanie na wodę, a zasób ten maleje. Dokładnie również opisano, w jaki sposób wahania kursów walut mogą wpłynąć negatywnie na jej rozwój.
  • Możliwości — w analizie zauważono przede wszystkim dwie możliwości. Pierwszą z nich jest dywersyfikacja — zwrócono uwagę na to, że Coca Cola inwestuje w inne firmy, spekulowano również na temat tego, że będzie ona dążyła do nawiązania współpracy z firmami zajmującymi się m.in. zdrowymi napojami. Drugą jest natomiast rozszerzony zasięg — w wielu krajach rośnie problem z dostępem do czystej wody, co może wpłynąć na popyt związany z butelkowymi napojami.
  • Zagrożenia — zwrócono uwagę przede wszystkim na coraz większe zainteresowanie zdrowym stylem życia, w tym zdrowymi napojami oraz na konkurencję pośrednią, czyli wzrost popularności firm takich jak np. Starbucks.

Po zakończonej analizie SWOT możemy przeczytać jeszcze wnioski, które wskazują na to, że prawdopodobnie firma będzie rozwijać się dobrze w najbliższych latach.

Podsumowanie

Analiza SWOT to bardzo proste, skuteczne i jednocześnie uniwersalne narzędzie. Dlatego z pewnością warto je znać i wykorzystywać w swoim przedsiębiorstwie. Zarówno do analizy całej firmy, jak i poszczególnych obszarów jej działalności.

To koniec tego artykułu, ale dopiero początek Twojej przygody z rynkami finansowymi. Przed Tobą długa droga, ale lepiej w pierwszej kolejności poćwiczyć. Rachunek demonstracyjny to najlepszy sposób, aby przetestować zdobytą wiedzę w praktyce. Otwórz bezpłatne konto demo z wirtualnymi pieniędzmi już dziś!

OTWIERAM KONTO DEMO

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Uzupełnij komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze wpisy

Koszty opieki dla niepełnosprawnego seniora w Polsce

W miarę starzenia się społeczeństwa oraz wzrostu liczby osób z niepełnosprawnościami, opieka nad seniorami staje się coraz bardziej palącym...

Podobne artykuły