W przypadku różnego rodzaju analiz finansowych można spotkać się często z pojęciem rok do roku (r/r) z angielskiego Year over Year (YOY). Jest to metoda analizowania zdarzeń w ujęciu rocznym.
Wykorzystując wskaźnik r/r możemy określić np. czy wyniki finansowe firmy poprawiają się, pogarszają, czy też są statyczne. Często w raportach firmowych możemy przeczytać np. o wynikach finansowych danej firmy w konkretnym kwartale i porównaniu ich z analogicznym kwartałem w latach ubiegłych. Należy podkreślić, że w danej analizie można brać pod uwagę różne wskaźniki, może się okazać, że pomimo iż przychody firmy się zwiększyły, to koszty prowadzenia działalności również, przez co dochody są mniejsze niż w roku ubiegłym.
[cmsmasters_sidebar shortcode_id=”jnlvyohb25″ sidebar=”midzy-postami-250×300″ classes=”reklamamobile”]
Prostota sprawozdań Rok do roku
Przejrzystość porównań rok do roku sprawia, że są one popularnym sposobem oceny wyników finansowych firmy. Każdy mierzalny aspekt działalności, który każdego roku jest obecny w firmie, można porównać tą metodą. Jest to metoda, którą lubi wielu inwestorów, ponieważ umożliwia ona w prosty sposób zapoznanie się z wynikami finansowymi firmy oraz z kondycją, w jakiej się znajduje.
Należy zauważyć, że typowe porównania rok do roku obejmują wyniki roczne, kwartalne oraz miesięczne. To sprawia, że typowa analiza wykorzystująca tę metodę dostarcza wielu przydatnych danych dla inwestorów.
Jak zrobić porównanie rok do roku?
Należy jednocześnie pamiętać, że w zestawieniach rok do roku należy zawsze zestawiać dany okres z analogicznym okresem w latach ubiegłych. Czyli analizując wyniki w kwartale czwartym, porównujemy je z kwartałem czwartym w latach ubiegłych, a nie np. trzecim. Analogicznie jest, jeżeli chodzi o miesiące — porównujemy grudzień z grudniem, listopad z listopadem, a nie np. styczeń i lipiec.
Ma to duże znaczenie, ponieważ większość biznesów ma w roku okresy, w których wyniki sprzedażowe są lepsze niż w innych. Tak np. sprzedawcy detaliczni odnotowują największą sprzedaż w okresie świąt Bożego Narodzenia. Przypada to na czwarty kwartał i ostatni miesiąc w roku. Dlatego porównywanie w takiej sytuacji wyników z czwartego kwartału np. z trzecim kwartałem może wzbudzić nieuzasadnioną euforię, a porównanie wyników pierwszego kwartału nowego roku z czwartym ubiegłego może wskazywać na ogromny spadek obrotów.
Tym różni się analiza rok do roku od analizy sekwencyjnego wzrostu, w której mierzy się dany okres w stosunku do ubiegłego (np. lipiec porównuje się z czerwcem, a trzeci kwartał z drugim).