sobota, 20 kwietnia, 2024

Handlujemy z Regulowanymi Brokerami

Zwrot z Inwestycji (wskaźnik ROI, Return on Investment)

Polecane

Poznaj Rynek
Poznaj Rynek
Poznajrynek.pl to portal finansowy z zakresu inwestycji. Znajdziesz tutaj wszystko co dotyczy szeroko rozumianych finansów – świeże wiadomości, opisy strategii, posty edukacyjne, analizy rynku Forex, akcji i towarów. Doskonale rozumiemy, że zebranie wszystkich istotnych informacji zabiera nam cenny czas i w efekcie podejmujemy gorsze decyzje. Dlatego z myślą o Tobie i tysiącach innych osób, PoznajRynek.pl daje możliwość łatwego śledzenia i zrozumienia tego, co się dzieje na rynkach.

Gdy pojawia się temat inwestowania, to bardzo często możemy spotkać się ze skrótem ROI, czyli zwrot z inwestycji (z ang. return on investment). Jest to wskaźnik, który jest wykorzystywany do oceny efektywności inwestycji. Może być również wykorzystany do porównania efektywności różnych aktywów. Wskaźnik ROI mierzy wielkość zwrotu z inwestycji, w stosunku do jej kosztu.

[cmsmasters_sidebar shortcode_id=”jnlvyohb25″ sidebar=”midzy-postami-250×300″ classes=”reklamamobile”]

Jak obliczyć wartość ROI?

Jest to bardzo proste. Wystarczy od bieżącej wartości inwestycji odjąć jej koszt i wynik podzielić przez koszt inwestycji. Można to bardzo prosto przedstawić we wzorze:

- Advertisement -Letnia Szkoła Tradingu i Inwestowania

ROI = (bieżąca wartość inwestycji — koszt inwestycji) / koszt inwestycji

Wynik zwykle przedstawia się w procentach. Dzięki temu łatwo jest porównać zwrot z jednej inwestycji ze zwrotami z innych inwestycji. Umożliwia to proste i skuteczne porównanie różnych inwestycji względem siebie.

 

Przykłady:

Zainwestowałeś w 2015 roku w akcje spółki X 10.000 zł. W 2016 roku sprzedałeś akcje za łączną kwotę 13.000 zł. Zarobiłeś na nich 3.000 zł (13.000-10.000 = 3000), co daje wskaźnik ROI 30% (3.000/10.000 = 30%).

W 2014 roku zainwestowałeś w akcje spółki Y 5.000 zł, natomiast w 2016 roku sprzedałeś je za 7000 zł. Oznacza to, że zarobiłeś na nich 2000 zł (7000-5000 = 2000). Oznacza to, że wskaźnik ROI wynosi 40% (2000/5000 = 40%).


Jak widać, obliczenie wskaźnika ROI jest bardzo proste. Właśnie ze względu na tę prostotę i wszechstronność w jego wykorzystaniu jest on bardzo popularny. Jest on używany przez wielu inwestorów jako podstawowy wskaźnik rentowności. Można go wykorzystać do oceny zwrotu inwestycji w akcje, ale może być wykorzystany do oceny zwrotu z inwestycji np. w rozbudowę fabryki lub opłacalność inwestycji w nieruchomości.

Samo obliczenie ROI jest proste, a opracowane wyniki są łatwe do interpretacji. Można też z łatwością porównać wskaźniki ROI dotyczące różnych inwestycji i wybrać tym samym najlepsze.

Oczywiście wartość po obliczeniu wskaźnika ROI może być ujemna. Dzieje się tak, kiedy koszt inwestycji, czyli zainwestowane pieniądze są większe niż jej obecna wartość.

Ograniczenia wskaźnika ROI

ROI nie jest wskaźnikiem idealnym. Powyższe przykłady pokazują, że korzystanie z niego ma pewne ograniczenia. Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, żeby uwzględnić czas, w którym trwa inwestycja.

Wracając do przykładu zarobek 40% w skali dwóch lat, daje średni wzrost na poziomie 20% rocznie. Dlatego, pomimo iż większy wzrost jest na drugiej inwestycji, to pierwsza jest bardziej efektywnym wyborem.

Dlatego często wykorzystuje się wskaźnik ROI ze stopą wzrostu, która uwzględnia ramy czasowe projektu. Czasem wykorzystuje się również wartość bieżącą netto (NPV), która uwzględnia różnice w wartości pieniądza w czasie z powodu inflacji. Gdy wykorzystujemy wskaźnik NPV podczas obliczania stopy zwrotu, to mówimy o obliczaniu rzeczywistej stopy zwrotu. Ma to duże znaczenie w przypadku inwestycji długoterminowych.

Wskaźnik SROI i inne zmiany w ROI

W 2000 r. został opracowany wskaźnik SROI (społeczny zwrot z inwestycji), który uwzględnia w ocenie inwestycji szerszy wpływ innych czynników. Ocenia się tu wartość pozafinansową (np. wskaźniki społeczne, środowiskowe), która nie ma odzwierciedlenia w konwencjonalnych rachunkach finansowych.

Wskaźnik SROI pomaga zrozumieć decyzje niektórych przedsiębiorców. Pomagają one w stosowaniu się do praktyk odpowiedzialnego społeczne inwestowania. Przykładowo firma może podjąć się recyklingu wody w swoich fabrykach i mimo że może to wpłynąć negatywnie na tradycyjny ROI, to pozytywne wpływy na społeczeństwo i środowisko doprowadzą do pozytywnego wyniki SROI.

Opracowano również wskaźniki ROI, które są wykorzystywane w określonych celach. Wskaźnik ten można wykorzystać m.in. podczas oceny skuteczności kampanii w mediach społecznościowych albo do oceny skuteczności edukacji.

Te przykłady pokazują, że ROI jest bardzo uniwersalnym wskaźnikiem i z pewnością z czasem jako cywilizacja będziemy opracowywać coraz to nowsze, być może lepsze sposoby do określania zwrotu z inwestycji, nie tylko w perspektywach finansowych.

To koniec tego artykułu, ale dopiero początek Twojej przygody z rynkami finansowymi. Przed Tobą długa droga, ale lepiej w pierwszej kolejności poćwiczyć. Rachunek demonstracyjny to najlepszy sposób, aby przetestować zdobytą wiedzę w praktyce. Otwórz bezpłatne konto demo z wirtualnymi pieniędzmi już dziś!

OTWIERAM KONTO DEMO

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Uzupełnij komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze wpisy

Srebro jako alternatywa dla złota: Poradnik inwestycyjny

Srebro jako alternatywa dla złota: Poradnik inwestycyjny Inwestowanie w metale szlachetne to jedna z najstarszych form ochrony kapitału. Złoto jest...

Podobne artykuły