Marża zysku netto jest wskaźnikiem rentowności opisującym relacje zysku netto i przychodów ze sprzedaży. Pokazuje ona jaki procent przychodu ze sprzedaży jest faktycznym zyskiem. Opisujemy ją następującym wzorem:
Marża netto = Zysk netto/przychody ze sprzedaży
Jak wykorzystać marżę zysku netto do analizy spółki?
Ogólnie rzecz biorąc im większa marża zysku, tym lepiej, bo oznacza to, że spółka zarabia procentowo więcej. Jednocześnie analizując firmy, trzeba mieć na uwadze branżę w jakiej działają. Istnieją nisze, które charakteryzują się mniejszą marżą zysku netto niż inne. Przykładowo przemysł farmaceutyczny ma statystycznie o wiele wyższą marżę zysku netto niż przemysł motoryzacyjny. Dlatego porównując dwie firmy, należy dbać o to, żeby należały one do tej samej branży.
Marżę zysku netto można wykorzystać do porównania kondycji firmy na przestrzeni lat. Zasadniczo przyjmuje się, że w dłuższym okresie marża powinna nie spadać (a najlepiej, gdyby rosła). Jednocześnie podczas analizy spółki w czasie również warto przeanalizować kondycję innych firm działających w tej samej niszy na przestrzeni lat. Możliwe, że branża jest z roku na rok coraz bardziej konkurencyjna, co prowadzi do tego, że ogólna marża netto firm działających w niej spada. Może również wystąpić sytuacja, w której marża netto spółki faktycznie rośnie, jednak znacznie wolniej niż jej konkurentów. Dlatego też wykorzystując ten wskaźnik, warto wziąć pod uwagę:
- To jak zmieniał się w czasie
- Marżę zysku netto innych firm działających w branży
Nie ma konkretnych przedziałów, standardów dotyczących poziomu marży, który można uznać za atrakcyjny.