wtorek, 7 maja, 2024

Handlujemy z Regulowanymi Brokerami

Czym jest Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe?

Polecane

Poznaj Rynek
Poznaj Rynek
Poznajrynek.pl to portal finansowy z zakresu inwestycji. Znajdziesz tutaj wszystko co dotyczy szeroko rozumianych finansów – świeże wiadomości, opisy strategii, posty edukacyjne, analizy rynku Forex, akcji i towarów. Doskonale rozumiemy, że zebranie wszystkich istotnych informacji zabiera nam cenny czas i w efekcie podejmujemy gorsze decyzje. Dlatego z myślą o Tobie i tysiącach innych osób, PoznajRynek.pl daje możliwość łatwego śledzenia i zrozumienia tego, co się dzieje na rynkach.

Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe polega na zebraniu kapitału od dużej liczby osób w celu zrealizowania projektu (np. przedsięwzięcia biznesowego). Dzięki wykorzystaniu mediów społecznościowych oraz specjalnych platform do finansowania społecznego (takich jak np. ogólnoświatowy kickstarter lub polski polakpotrafi). Crowdfunding pozwala zebrać kapitał bez konieczności szukania tradycyjnych inwestorów, zaciągania zobowiązań finansowych, czy też pomocy bliskich. Dodatkowo możliwe jest również wstępne zbadanie pomysłu biznesowego.

[cmsmasters_sidebar shortcode_id=”jnlvyohb25″ sidebar=”midzy-postami-250×300″ classes=”reklamamobile”]

Jak działa Crowdfunding?

Crowdfunding pozwala zebrać fundusze nie tylko przedsiębiorcom, ale praktycznie każdej osobie, która ma jakiś pomysł. Określa ona cel zbiórki, opisuje go oraz wyznacza potrzebną kwotę, która może być dowolna (od kilkuset złotych, do nawet kilkuset tysięcy). Każda osoba może opublikować swój projekt np. na portalu crowdfundingowym i jeżeli zostanie on zaakceptowany, to każda zainteresowana osoba może wpłacić dowolną sumę pieniędzy. Zwykle ustalane są również progi wpłat, za które otrzymuje się nagrody. To motywuje do większych wpłat.

- Advertisement -Letnia Szkoła Tradingu i Inwestowania

Korzystając z platformy do Crowdfundingu, trzeba się liczyć z tym, że pobiera ona procent od zebranych funduszy.

Należy również pamiętać o tym, że publikacja projektu nie równa się z tym że zbierzesz odpowiednie fundusze. Jeżeli twój projekt nie będzie atrakcyjny lub nie zadbasz o odpowiednią promocję, to musisz liczyć się z tym, że nie zbierzesz zakładanego kapitału. A większość platform działa w ten sposób, że jeżeli nie osiągniesz zamierzonego celu, to wtedy nie otrzymujesz kapitału w ogóle. Dlatego też potrzebną kwotę należy ustalić rozsądnie, ponieważ możesz zebrać więcej (nie ma górnej granicy ilości wpłat), ale jeżeli zbierzesz mniej, to twój projekt nie powiedzie się.

Ograniczenia prawne Crowdfundingu

Należy zauważyć, że crowdfunding też podlega prawu. Jest to zjawisko dosyć nowe, dlatego też wiele państw jeszcze nie przygotowało specjalnych ustaw dotyczących tego zjawiska, to sprawia, że podlega ono pod ogólnie przyjęte prawo.

Jednak np. w stanach Zjednoczonych finansowanie społecznościowe jest ograniczone przepisami regulującymi to, kto może inwestować w nowy biznes oraz jak duży wkład może wnieść. Te przepisy mają chronić początkujących lub mniej zamożnych inwestorów przed utratą kapitału.

Popularne strony internetowe do crowdfundingu

Jeżeli chcesz zebrać pieniądze poprzez finansowanie społecznościowe, to duże znaczenie ma wybranie odpowiedniego miejsca do zbiórki. Wykorzystując do tego znany portal, o wiele łatwiej będzie Ci nie tylko zorganizować zbiórkę, ale również dotrzeć do osób, które mogą wesprzeć twój projekt.

Wybierając portal, należy zastanowić się, czy twój projekt będzie ogólnoświatowy, międzynarodowy, czy też ograniczasz się tylko do Polski.

W przypadku międzynarodowych projektów warto zobaczyć, jak działają dwa największe portale, czyli kickstarter oraz indiegogo.

Kickstarter jest największym portalem crowdfundingowym, działa od 2009 roku i przy jego pomocy zrealizowano ponad 160000 tysięcy projektów! Największa zbiórka dotyczyła smartwatcha Pebble Time i udało się zebrać ponad 20 milionów dolarów!

Indiegogo jest drugą co do wielkości platformą crowdfundingową. Jest postrzegana jako bardziej elastyczna i mniej rygorystyczna. W Indiegogo możliwe jest również przeprowadzanie kampanii, w której dostęp do środków uzyska się, nawet jeżeli cel nie został osiągnięty (wiąże się to z większą prowizją serwisu).

W Polsce do popularnych portali możemy zaliczyć m.in. polakpotrafi oraz wspieram.to. Jeżeli tworzy się projekty polskojęzyczne, to warto skorzystać właśnie z nich. Należy pamiętać, że stworzenie kampanii to dopiero początek przygody z crowdfundingiem i nie gwarantuje to sukcesu. Bardzo ważne jest tak odpowiednie promowanie swojej kampanii.

Przykłady kampanii Crowdfundingowych

Kampanie crowdfundingowe mogą przynieść wiele korzyści. W wielu przypadkach można zebrać nie tylko oczekiwaną kwotę, ale znacznie więcej. To pozwala na szybszy rozwój firmy. Oprócz tego od razu przy pozyskiwaniu środków dokonuje się pewnego rodzaju promocja i badanie rynku — o twoim projekcie usłyszy więcej osób, a jeżeli nie zyska on popularności, to unikniesz inwestowania swojego czasu i pieniędzy w coś, co nie cieszy się dużym zainteresowaniem.

Dlatego też nie powinno nikogo dziwić, że w wyniku finansowania społecznego powstało wiele ciekawych projektów. Jednym z najciekawszych firma Oculus VR, która specjalizuje się w oprogramowaniu oraz sprzęcie do wirtualnej rzeczywistości. Zebrała ona 2,4 mln dolarów (podczas gdy pierwotny cel, to „tylko” 250 000 dolarów) w 2012 roku, a 2 lata później Facebook przejął Oculus VR za 2,3 mld dolarów w gotówce i akcjach.

Jednak nie każda zakończona sukcesem zbiórka musi oznaczać sukces przedsiębiorstwa. Przykładem jest wcześniej wspomniany smartwatch Pebble. Pierwszy smartwatch okazał się umiarkowanym sukcesem. Co więcej, firma zorganizowała następnie drugą zbiórkę na kickstarterze, która również się powiodła. Jednak pomimo osiągniętego celu zbiórki projekt nie został zrealizowany, firma została rozwiązana, a własność intelektualna została wykupiona przez firmę FitBit.

Crowdfunding dla inwestorów

Osoby, które chcą wspierać kampanie crowdfundingowe, mogą otrzymać liczne nagrody. Każda osoba organizująca kampanię crowdfundingową sama określa nagrody oraz ich progi. Osoby wspierające małym budżetem zwykle mogą liczyć na podziękowania, drobny upominek. W przypadku książek często można otrzymać je po cenie niższej, niż będzie w ostatecznej sprzedaży. W przypadku inwestorów wspierających projekt dużą kwotą można liczyć często nawet na osobiste spotkanie z twórcami projektu. W przypadku niektórych pomysłów może to być szansa na marketing, np. wspierając rozwój gry planszowej można mieć wpływ np. na wygląd jednej z postaci. Jednocześnie najwyższe nagrody są zwykle limitowane.

Natomiast dla początkujących przedsiębiorców crowdfunding jest świetną szansą, ponieważ mogą pozyskać kapitał bez przekazywania kontroli inwestorom, bez zaciągania zobowiązań finansowych, a przy tym jednocześnie mogą wstępnie sprawdzić, czy ich pomysł podoba się innym ludziom.

To koniec tego artykułu, ale dopiero początek Twojej przygody z rynkami finansowymi. Przed Tobą długa droga, ale lepiej w pierwszej kolejności poćwiczyć. Rachunek demonstracyjny to najlepszy sposób, aby przetestować zdobytą wiedzę w praktyce. Otwórz bezpłatne konto demo z wirtualnymi pieniędzmi już dziś!

OTWIERAM KONTO DEMO

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Uzupełnij komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze wpisy

Koszty opieki dla niepełnosprawnego seniora w Polsce

W miarę starzenia się społeczeństwa oraz wzrostu liczby osób z niepełnosprawnościami, opieka nad seniorami staje się coraz bardziej palącym...

Podobne artykuły