Zarządzanie łańcuchem dostaw, w skrócie SCM (z ang. Supply Chain Management) to termin określający kierowanie przepływem towarów oraz usług na wszystkich etapach działalności. Celem zarządzania łańcuchem dostaw jest usprawnienie funkcjonowania firmy — optymalizacja kosztów, maksymalizacja wartości wnoszonej dla klientów oraz zdobycie przewagi konkurencyjnej.
Dzisiaj łańcuch dostaw obejmuje każdy aspekt prowadzenia działalności — począwszy od zamówienia towarów i produkcji, na odpowiednich systemach zarządzania informacjami kończąc.
Na czym opiera się zarządzanie łańcuchem dostaw?
Całość procesu zarządzania składa się z kilku kluczowych elementów:
- Projektowanie
- Planowanie
- Realizację
- Kontrolę i monitoring
To są główne aspekty, dzięki którym łańcuch dostaw sprawnie funkcjonuje — umożliwiają one optymalizację kosztów oraz maksymalizację zysków. Bardzo istotne jest odpowiednie zarządzanie zapasami — z jednej strony należy unikać niedoborów, z drugiej zbyt duże zapasy generują dodatkowe koszty.
Sprawnie zarządzany łańcuch dostaw przekłada się na efektywność działania firmy, co wpływa również na zadowolenie klientów, a więc i ostatecznie zyski, zwłaszcza w długoterminowej perspektywie. Odgórne zarządzanie ma tym większe znaczenie, im więcej jest ogniw w łańcuchu, ponieważ każde nowe ogniwo wymaga odpowiednich usprawnień logistycznych.
Jeśli chodzi o strategię, czy też systemy zarządzania łańcuchem dostaw, to istnieją różne modele. Przykładowe modele i narzędzia dziś wykorzystywane: LM, TQM, TBM, ECR, VMI.