Site icon Forex – Analizy, Komentarze Giełdowe, Aktualne Kursy – PoznajRynek.pl

Handel (commerce) jako proces gospodarczy

Handel to proces gospodarczy, który polega na wymianie dóbr i usług na pieniądze (lub inne towary i usługi) między podmiotami gospodarczymi.

[cmsmasters_sidebar shortcode_id=”jnlvyohb25″ sidebar=”midzy-postami-250×300″ classes=”reklamamobile”]

Handel w skali makroekonomicznej

Gdy mówimy o handlu, to najczęściej myślimy o skali mikroekonomicznej. Idziemy do sklepu, robimy zakupy — jest to oczywiście przykład handlu. Jednak inwestując, warto spojrzeć na handel z perspektywy makroekonomicznej. Odnosi się on tu najczęściej do zakupu i sprzedaży towarów i usług na dużą skalę np. przez organizacje, wielkie korporacje. Handel w ujęciu makroekonomicznym odnosi się do wszystkich transakcji związanych z zakupem i sprzedażą towaru w gospodarce. Większość tych transakcji odbywa się na arenie międzynarodowej. Reprezentują one kupno i sprzedaż towarów między narodami.

W skali makroekonomicznej mówimy również o dużych organizacjach, które regulują handel międzynarodowy. Przykładem takiej organizacji jest światowa organizacja handlu (w skrócie WTO z angielskiego World Trade Organization). Zanim powstała ta organizacja podpisano porozumienie GATT, czyli Układ Ogólny w sprawie Taryf Celnych i Handlu (ang. General Agreement on Tariffs and Trade), który określił zasady związane z importem oraz eksportem towarów między krajami. Te zasady mają na celu ułatwić handel między krajami oraz stworzyć równe warunki dla państw, które są członkami tej organizacji.

Handel elektroniczny (e-commerce)

W XXI wieku powstało zjawisko handlu elektronicznego, czyli e-commerce. Pojęcie to opisuje każdą transakcję handlową, która obejmuje przekazywanie informacji finansowych przez internet. Rozwój internetu zmniejszył (a w wielu przypadkach praktycznie zniósł) bariery, które były nie do przeskoczenia przez indywidualnych konsumentów. Jest to widoczne zarówno w codziennych sytuacjach (dziś nikogo nie dziwi np. sprowadzenie produktów z Chin przez indywidualnych konsumentów), jak i dla inwestorów, którzy dzisiaj mogą korzystać z instrumentów finansowych dostępnych praktycznie na całym świecie.

Jednocześnie e-commerce zmienił również sposób, w jaki gospodarki prowadzą handel. Dawniej prowadzenie handlu międzynarodowego wiązało się z koniecznością rozwiązania wielu logistycznych problemów. W takim środowisku tylko duże firmy mogły odnieść korzyści z eksportu. Natomiast rozwój internetu i e-commerce sprawił, że również właściciele małych firm mają szansę oferować swoje produkty i usługi na rynku międzynarodowym.

Rozwój e-commerce sprawił również, że powstały nowe branże. Powstały Firmy, które specjalizują się w pomaganiu firmom w rozwoju swojej oferty na rynku międzynarodowym — pomagają one w odpowiedniej logistyce, dotarciu do międzynarodowych nabywców. To z kolei jeszcze bardziej ułatwia wejście na międzynarodowy rynek.

Exit mobile version