Site icon Forex – Analizy, Komentarze Giełdowe, Aktualne Kursy – PoznajRynek.pl

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR). Co to jest i jakie są jej standardy?

Społeczna odpowiedzialność biznesu, w skrócie CSR (z ang. Corporate social responsibility) to postawa przedsiębiorstw, które nie skupiają się tylko na zysku, ale również dążą do pozytywnego wpływu na społeczeństwo oraz środowisko.

Jest to koncepcja szeroka. Różne branże, a nawet poszczególne firmy w tej samej branży mogą różnie do niej podchodzić. Warto zauważyć, że koncepcja CSR zakłada, że działania na korzyść społeczeństwa dają bezpośrednie korzyści również firmie. Tworzona jest silniejsza więź pomiędzy firmą a jej pracownikami i/lub konsumentami w zależności od podjętych działań. Ponadto firma i jej pracownicy mają poczucie, że stają się częścią czegoś większego, że ich działania mają realny wpływ na świat, co podnosi morale i sprawia, że stają się oni bardziej wierni.

Jednocześnie warto zauważyć, że często działania na rzecz społeczeństwa, czy też środowiska wymagają nakładów finansowych. Dlatego też jest to strategia przede wszystkim dużych korporacji — one mogą sobie pozwolić na najbardziej zauważalne działania. Dlatego one często wyznaczają standardy panujące w danej branży również, jeśli chodzi o etyczność działalności.

Natomiast przeciwnicy tej teorii często zwracają uwagę na to, że tego typu kampanie często są tylko zabiegiem marketingowym i np. firmy apelujące o dbanie o środowisko korzystają jednocześnie z usług podmiotów, które nie przywiązują do tego żadnej uwagi.

Standardy CSR

Standardy CSR (Corporate Social Responsibility) to pewnego rodzaju instrukcje, z których mogą skorzystać firmy, które chcą działać w sposób etyczny. Obecnie istnieją różne normy, na uwagę zasługują m.in. Social Accountability 8000 (SA8000 Standard), EcoVadis, amfori BSCI, Sedex Members Ethical Trade Audit (SMETA) oraz ISO 26000.

Ostatnim standardem zajęła się Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna (ISO). Przez 5 lat pracowali nad nim eksperci z 99 krajów. Jednocześnie w przeciwieństwie do innych norm ISO, standard ISO 26000 nie ma formy certyfikacji. To zestaw instrukcji dla organizacji, które chcą rozwijać firmę i jednocześnie pozytywnie wpływać na środowisko oraz społeczeństwo.

Pomimo że istnieją różne podejścia do społecznej odpowiedzialności biznesu, to przyświeca im jeden cel: prowadząc działalność odnosić nie tylko korzyści ekonomiczne, ale również pozytywnie wpływać na społeczeństwo oraz środowisko.

Znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu jest coraz większe, ponieważ coraz więcej korporacji przykłada do tego uwagę, ponadto również konsumenci stają się coraz bardziej świadomi tego zagadnienia i oczekują takich działań od firm.

Exit mobile version