W sierpniu ubiegłego roku, spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) wyłoniła ośmiu wykonawców prac budowlanych na terenie przyszłego lotniska, z którymi podpisana została umowa ramowa. Szacowana wartość tego zamówienia to ponad 1,7 miliarda złotych. W gronie tych ośmiu firm znalazły się cztery spółki giełdowe.
W styczniu natomiast Centralny Port Komunikacyjny zawarł przedwstępną umowę kupna 38% akcji giełdowej firmy Torpol, specjalizującej się w budowie infrastruktury kolejowej. Jak zaznaczył wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, spółka chce wzbogacić się o “firmę zdolną do realizacji dużych wielobranżowych projektów”.
W efekcie, kurs akcji Torpolu we wtorek 24 stycznia zanotował spektakularny wzrost rzędu 5,8%. Czy wszystkie spółki giełdowe będą tak zyskiwać na zawarciu umów dotyczących budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego? Jakie jeszcze podmioty mają być wykonawcami prac budowlanych na terenie CPK? Przekonamy się poniżej:
Te spółki giełdowe będą budować CPK
Budimex, Mostostal Warszawa, Polimex Infrastruktura i Trakcja oraz niegiełdowe NDI, Doraco, PORR i Strabag to firmy, z które spółka Centralny Port Komunikacyjny wyłoniła w przetargu na uczestnictwo w pracach związanych z budową lotniska i jego infrastruktury.
Dzięki zawarciu umowy ramowej z tymi podmiotami, zamówienia na poszczególne zadania będą zlecane w ramach uproszczonych postępowań wykonawczych. Szacowana wartość prac to ponad 1,7 miliarda złotych.
W ich skład wchodzi między innymi niwelacja i zagospodarowanie terenu, realizacja obiektów tymczasowych, rozbiórka, przyłącza do sieci infrastruktury technicznej i inne prace niewymagające sporządzenia projektu architektoniczno-budowlanego. Czas zaprezentować cztery wspomniane giełdowe spółki:
Budimex
Budimex to przedsiębiorstwo budowlane, założone w 1968 roku, z siedzibą w Warszawie. Obecnie firma koncentruje się na rynku polskim.
Budimex działa w sektorach infrastruktury: drogowej, kolejowej, lotniskowej; budownictwa kubaturowego, energetycznego, przemysłowego i ekologicznego i stopniowo zwiększa swoje zaangażowanie w sektorze facility management oraz gospodarki odpadami.
Budimex zatrudnia ponad 7 tysięcy osób i współpracuje rocznie z 10 tysiącami kontrahentów. Na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka zadebiutowała w 1995 roku. Obecnie jej kapitalizacja wynosi około 7 miliardów złotych, co czyni go jednym z największych komponentów tego sektora z koncentracją na rynek polski.
Trakcja
Trakcja jest jedną z największych spółek działających w sektorze w sektorze budownictwa infrastruktury kolejowej, tramwajowej i drogowej w Polsce. Jej siedziba mieści się w Warszawie.
Działalność spółki obejmuje projektowanie elementów infrastruktury drogowej, kolejowej oraz obiektów kubaturowych, budowę i modernizację obiektów inżynierskich, dróg, autostrad, lotnisk i portów oraz produkcję urządzeń, osprzętu i materiałów budowlanych.
Na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie Trakcja zadebiutowała w 2008 roku. W chwili pisania tego tekstu kapitalizacja spółki wynosi niecałe 600 milionów złotych.
Mostostal Warszawa
Mostostal Warszawa to polskie przedsiębiorstwo budowlane założone w 1945 roku, z siedzibą w Warszawie. Wykonuje prace z zakresu budownictwa ogólnego, przemysłowego, inżynierskiego, drogowego i ekologicznego. Firma działa głównie jako generalny wykonawca projektów budowlanych.
Spółka wchodzi w skład hiszpańskiej grupy Acciona. W 1993 roku Mostostal Warszawa zadebiutował na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Kapitalizacja spółki w chwili pisania tego tekstu nieznacznie przekracza 115 milionów złotych.
Polimex Infrastruktura
Polimex Infrastruktura Sp. z o. o to przedsiębiorstwo wchodzące w skład notowanej na giełdzie Grupy Kapitałowej Polimex-Mostostal. Powołane zostało w 2015 roku, a jego siedziba mieści się w Warszawie.
Spółka zajmuje się realizacją projektów w zakresie:
- Projektowania i budowy infrastruktury drogowej i mostowej
- Projektowania i budowy obiektów kubaturowych
- Budowy infrastruktury hydrotechnicznej
- Pełnienia kompleksowej usługi nadzoru nad realizacją robót
- Zarządzania kontraktem (Konsultant, Inwestor Zastępczy)
Natomiast Grupa Kapitałowa Polimex-Mostostal jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od 1997 roku. To jedna z największych firm inżynieryjno-budowlanych z polskim kapitałem. Jej kapitalizacja w chwili pisania tego tekstu wynosi ponad 1,2 miliarda złotych.
CPK przejmuje Torpol
24 stycznia media obiegła informacja, że Centralny Port Komunikacyjny zawarł z Towarzystwem Finansowym Silesia przedwstępną umowę kupna 8 728 600 akcji stanowiących 38% udziałów w giełdowej firmie Torpol.
Jak przekazał Centralny Port Komunikacyjny, zaangażowanie kapitałowe w firmę wykonawczą ma ułatwić budowę szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do nowego lotniska. W sumie to około 2000 kilometrów nowych linii, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.
Podkreślono przy tym, że transakcja była prowadzona według standardów rynkowych. Została poddana analizie rentowności i otrzymała pozytywny wynik testu prywatnego inwestora.
24 stycznia, po ogłoszeniu przedwstępnej umowy, akcje Torpolu notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wystrzeliły. Ostatecznie zakończyły one wtedy sesję z zyskiem rzędu 5,8%, choć przez pierwsze dwie godziny po opublikowaniu tej informacji zwyżkowały nawet o ponad 10%.
O spółce
Torpol to polskie przedsiębiorstwo zajmujące się budową, modernizacją i remontami infrastruktury szynowe, założone w 1991 roku, z siedzibą w Poznaniu.
Firma specjalizuje się w kompleksowej realizacji obiektów komunikacyjnych: szlaków i stacji kolejowych, torowisk tramwajowych, dróg i ulic oraz obiektów inżynieryjnych wraz z pełną infrastrukturą towarzyszącą.
Firma świadczy także usługi z zakresu budowy, modernizacji i remontów sieci elektroenergetycznych napowietrznych i kablowych, sygnalizacji świetlnej sterowania ruchem drogowym, oświetlenia ulicznego oraz sieci telekomunikacyjnych, a także usług projektowych dotyczących inwestycji komunikacyjnych transportu szynowego i drogowego.
Początkowo Torpol zajmował się remontami przemysłowych bocznic kolejowych. Z czasem rozszerzył swoją działalność o świadczenie usług dla spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Następnie firma zaczęła prowadzić swoją działalność również na terenie Norwegii.
Od 2014 roku Torpol jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W tej chwili kapitalizacja spółki wynosi niecałe 500 milionów złotych.
Czy inne spółki giełdowe też podpiszą umowy z CPK?
Budowlane prace przygotowawcze będą realizowane wraz z pozyskiwaniem decyzji administracyjnych i nabywaniem przez Centralny Port Komunikacyjny gruntów pod lotnisko. Co istotne, firma prowadzi jeszcze przetargi na projektanta generalnego terminalu i dworca kolejowego, a także na inżyniera kontraktu dla linii kolejowych.
Jak zatem widzimy, zawarcie przez CPK umów z kolejnymi spółkami spółkami giełdowymi – i w konsekwencji skokowy wzrost kursu ich akcji – są jak najbardziej prawdopodobne.
Centralny Port Komunikacyjny – co to jest za projekt?
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, integrujący zarówno transport lotniczy (węzłowy port lotniczy), jak i kolejowy oraz drogowy. W ramach tego projektu, w odległości około 37 kilometrów na zachód od Warszawy, na obszarze około 30 kilometrów kwadratowych ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w ramach pierwszego etapu ma być w stanie obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie.
W skład Centralnego Portu Komunikacyjnego mają wejść także inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.
Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tysięcy nowych miejsc pracy. W rejonie CPK ma powstać także Airport City, w skład którego mają wejść między innymi obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
7 listopada 2017 roku “Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej” została przyjęta uchwałą Rady Ministrów, a 2 czerwca 2018 specjalną ustawę podpisał prezydent Andrzej Duda.
CPK wystartuje już w 2028 roku?
Centralny Port Komunikacyjny ma zostać uruchomiony w 2028 roku wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do końca 2034. Spółka Centralny Port Komunikacyjny jest w 100% własnością Skarbu Państwa.