Site icon Forex – Analizy, Komentarze Giełdowe, Aktualne Kursy – PoznajRynek.pl

Orlen wchodzi na Słowację

Orlen obecnie działa na rynku polskim, czeskim, niemieckim i litewskim. Sieć planuje otwarcie stacji paliw również na Słowacji, pod marką Benzina.

Spółka podbija kolejny rynek

Rozpoczęcie działalności pod nowym szyldem planowane jest na przełomie marca i kwietnia w Malackach, nieopodal granicy słowacko-czeskiej. W ciągu roku planowane jest dojście do poziomu 10 obiektów. O tempie rozwoju decydować będą przyjęte przez koncern parametry biznesowe.

Rozwój będzie się opierał na współpracy franczyzowej z mniejszymi operatorami stacji paliw. Nie wykluczone są również przejęcia.

 

Orlen kontroluje 20% słowackiego rynku

,, Na słowacki rynek paliw wchodzimy jako doświadczony, międzynarodowy gracz. Już dziś 20 procent tamtejszej sprzedaży hurtowej to produkty pochodzące z rafinerii Grupy ORLEN. Jest to solidna baza, która pozwala nam na budowanie sprzedaży także w segmencie detalicznym. Postawiliśmy na markę Benzina, cieszącą się rozpoznawalnością wśród 2/3 słowackich kierowców. Jako wieloletni lider rynku czeskiego, posiadający silne i stabilne zaplecze, naszym słowackim klientom możemy zaoferować najwyższej jakości usługi i produkty, zgodne z ich oczekiwaniami. Chcemy wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenie zdobyte w kilku krajach by w perspektywie 2-3 lat dołączyć do grona znaczących graczy na słowackim rynku detalicznym” – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

 

Konkurencja dla Węgrów i Austriaków

Na Słowacji aktualnie działa około 900 stacji paliw. Największą siecią dysponuje słowacki odpowiednik Orlenu, koncern Slovnaft. Jest on kontrolowany przez węgierskiego MOL-a. Koncern dysponuje siecią 250 stacji. Mniejszymi graczami są austriacki OMV i holenderski Shell.

Orlen będzie korzystał przede wszystkim z własnych paliw. W ofercie pozapaliwowej dostępne będą zarówno produkty lokalne, jaki i pochodzące z Polski i Czech. Standard oferty i obsługi ma odpowiadać czeskim placówkom.

,,Jesteśmy otwarci na przejęcia większych lub mniejszych sieci. Małym operatorom stacji oferujemy korzystną współpracę w oparciu o franczyzę. Naturalnie nasze wejście na Słowację poprzedziły liczne analizy i badania konsumenckie, które wskazują, że oczekiwania i zachowania klientów na Słowacji i w Czechach są dość zbliżone. W ostatnich latach słowaccy kierowcy zdecydowanie kierują się jakością paliw i są zainteresowani szerokim asortymentem sprzedaży dodatkowej, w tym posiłków. Mamy sprawdzone rozwiązania w tym zakresie w ramach naszej czeskiej sieci stacji Benzina i zamierzamy je zaimplementować również na rynku słowackim” – mówi Tomasz Wiatrak, Wiceprezes Zarządu odpowiedzialny za działalność detaliczną grupy Unipetrol.

Reaktywacja marki

Marka Benzina powstała w 1953 roku w Czechosłowacji. Po 1989 roku Benzina, w ramach prywatyzacji, trafiła w prywatne ręce, tymczasowo tracąc prawo do posługiwania się swoją marką na Słowacji. Obecnie Benzina wraca na Słowację jako lider rynku czeskiego. Prowadzi tam 406 stacji paliw i posiada 25% udziałów w sprzedaży paliwa.

Exit mobile version