Site icon Forex – Analizy, Komentarze Giełdowe, Aktualne Kursy – PoznajRynek.pl

Kubota – symbol lat 90. i jego debiut giełdowy

Kubota

W poniedziałek, 21 listopada, zadebiutowała na rynku NewConnect spółka Kubota, kultowy producent obuwia. W ramach oferty akcji serii D, Kubota pozyskała prawie 2,5 miliona złotych brutto.

Dzięki temu, spółka stała się 379. podmiotem notowanym na NewConnect. Jak poradziły sobie akcje tego producenta na debiucie?

Nieudany debiut Kuboty na NewConnect

Na otwarciu poniedziałkowej sesji cena akcji Kubota spadła o 3 złote w stosunku do ceny odniesienia wynoszącej 13 złotych (o -23,08%), przy bardzo małych obrotach. Pierwsze transakcje kupna i sprzedaży zawierane były o godzinie 11.00.

Przy kursie odniesienia akcji na poziomie 13 złotych cały biznes Kuboty można było wyceniać na około 18,2 miliona PLN. Przy 10 złotych na początku notowań na NewConnect kapitalizacja spadła do 14 milionów PLN.

Wydaje się jednak, że to i tak niewielki wymiar kary, gdyż wcześniejsze, teoretyczne notowania ustalane na bazie jedynie proponowanych transakcji, a nie realnie zawieranych, sugerowały możliwości spadków nawet o blisko 50%. Okazuje się bowiem, iż przed godziną 10.00 teoretyczny kurs otwarcia akcji spółki Kubota nieznacznie przekraczał 7 złotych.

Emisja akcji serii D

To już kolejny tegoroczny debiut na alternatywnym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, który rozpoczął się od spadków. Do obrotu trafiło 1 303 028 akcji. W tym 1 milion akcji serii A, 55 556 akcji serii B, 55 550 akcji serii C, oraz 191 922 akcje serii D.

Jak już zostało wspomniane, w ramach oferty akcji serii D spółka pozyskała prawie 2,5 miliona złotych brutto. Podstawowym celem emisji akcji serii D było zwiększenie poziomu zapasów, na który spółka przeznaczyła 1,75 miliona PLN.

Pozostałe środki zostały wydane na rozwój zespołu, strony internetowej o nowe funkcjonalności, optymalizację portalu pod kątem szybkości działania i UX, stworzenie angielskiej wersji językowej oraz platformy B2B.

Reaktywacja marki Kubota

Spółka Kubota jest reaktywacją kultowej marki z lat dziewięćdziesiątych sprzedającej obuwie. Cztery lata temu założyciele spółki nawiązali współpracę z właścicielami marki “Kubota”, którzy dołączyli do biznesu jako inwestorzy.

Sprzedaż w segmencie detalicznym Kuboty opiera się głównie na handlu internetowym, z wykorzystaniem własnego sklepu oraz platform zewnętrznych. Mniejsza część przychodów detalicznych generowana jest przez klasyczną sprzedaż stacjonarną, składającą się z jednego własnego sklepu stacjonarnego i jednej wyspy handlowej.

Do najważniejszych z punktu widzenia generowanych przychodów spółka zalicza: klapki (w tym głównie klapki “Rzep” i “Basic”) oraz skarpety. Ponadto, choć nie wszyscy mają tego świadomość, Kubota intensywnie rozwija również segment odzieżowy, czego potwierdzeniem jest premiera wspólnej kolekcji z marką Reserved oraz wzrost udziału odzieży w przychodach ogółem z 2% w 2021 roku do 7% obecnie.

Spółka tworzy także produkty spersonalizowane dla znanych marek takich jak Google, Bolt, Harnaś, Asus czy YouTube. Kubota współpracuje także z sieciami handlowymi – w tym z Biedronką.

Wyniki finansowe spółki

Całość tegorocznych przychodów Kuboty ze sprzedaży szacowana jest na około 20 milionów złotych, a zysk operacyjny – na 905 tysięcy PLN. Jeśli tak się stanie, spółka podwoi wynik względem 2021 roku.

Warto dodać, że zysk netto Kuboty wyniósł w pierwszym półroczu bieżącego roku 244 tysiące złotych, podczas gdy w całym 2021 ukształtował się on na poziomie 147 tysięcy PLN. Ponadto, w planach rozwoju spółki jest też kontynuacja planów wejścia na rynki głównie z krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Exit mobile version