Site icon Forex – Analizy, Komentarze Giełdowe, Aktualne Kursy – PoznajRynek.pl

British Automotive Holding ogłosił zakończenie działalności – akcje zanurkowały

Salon Jaguar Land Rover

Zgromadzenie wierzycieli wchodzącej w skład Grupy British Automotive Holding spółki British Automotive Polska, będącej do końca listopada 2020 roku generalnym importerem Jaguar Land Rover, odrzuciło odrzuciło układ z wierzycielami.

W związku z odrzuceniem układu, oraz dokonanymi zajęciami na rachunkach bankowych podmiotów z Grupy, zarząd British Automotive Holding podjął decyzję o zaprzestaniu działalności operacyjnej w trybie natychmiastowym i wkroczeniu, przez wszystkie podmioty z Grupy, na ścieżkę upadłościową.

Inwestorzy oczywiście błyskawicznie zareagowali na wczorajszy komunikat spółki. W efekcie, akcje British Automotive Holding potaniały we wtorek aż o 57,8%. Co więcej, dziś tracą one kolejne 25,4%.

British Automotive Holding ogłasza upadłość

We wczorajszym komunikacie wskazano, że o odrzuceniu układu z wierzycielami zdecydował o tym głos przedstawicieli największego wierzyciela, Jaguar Land Rover, który jako jedyny był przeciw propozycji układowej.

Konsekwencją zaistniałej sytuacji jest niemożność dokończenia realizowanych napraw samochodów oraz wywiązanie się z zawartych umów sprzedaży samochodów. Grupa prowadzi rozmowy z Inchcape JLR Poland, aby ustalić dalsze kroki postępowania w sposób najmniej uciążliwy dla klientów.

Akcje zanurkowały

Jak nietrudno się domyślić, wczorajsza informacja o wkroczeniu British Automotive Holding na ścieżkę upadłościową, wywołała prawdziwy popłoch wśród inwestorów. W konsekwencji, akcje spółki zaliczyły we wtorek spadek rzędu 57,8%. Ponadto, dziś tanieją one o kolejne 25,4%.

O British Automotive Holding

British Automotive Holding to część samochodowa spółki Marvipol, spółki która pod koniec 2017 roku podzieliła się w drodze spin-offu.

Po podziale, część samochodowa pozostała na giełdzie, zmieniono jedynie nazwę istniejącej podmiotu z Marvipol na British Automotive Holding. Z kolei część deweloperską wydzielono do nowej spółki Marvipol Development, która zadebiutowała na GPW w grudniu 2017 roku.

British Automotive Holding przez lata był generalnym importerem samochodów, części zamiennych oraz akcesoriów marek Jaguar, Land Rover i Aston Martin w Polsce. Spółka w momencie spin-offu kusiła inwestorów kwartalną dywidendą i strategią zakładającą podwojenie sprzedaży samochodów w latach 2017-2021.

Mimo to w styczniu 2018 roku prezes i główny akcjonariusz British Automotive Holding, Mariusz Książek sprzedał łącznie 10,39 miliona akcji, stanowiących 25% kapitału zakładowego. Osiem miesięcy później ziścił się najczarniejszy z możliwych scenariuszy dla akcjonariuszy spółki.

Jaguar Land Rover zerwał wtedy umowę na import aut przez British Automotive Holding. Współpraca miała wygasnąć z końcem sierpnia 2020 roku. W kolejnych latach władze British Automotive Holding bezskutecznie próbowały pozyskać inwestorów dla swoich spółek zależnych prowadzących działalność na rynku motoryzacyjnym.

Ostatecznie na przełomie 2020 i 2021 roku po fiasku negocjacji z Jaguar Land Rover. Mariusz Książek złożył rezygnację z zasiadania w zarządzie oraz pełnienia funkcji prezesa. Nowym szefem został Andrzej Nizio. Jego głównym celem była restrukturyzacja upadającego biznesu i ustalenie warunków spłaty zadłużenia względem Jaguar Land Rover.

Exit mobile version